dinsdag 8 april 2014

Even voorstellen...

Ik ben Erik Lammers en ben student aan de Avans Hogeschool Breda en studeer Commerciële Economie. Ter afronding van mijn studie, schrijf ik in dit kader een commerciële haalbaarheidsstudie van het Living Lab Biobased Economy Brazil voor de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM).

Het Living Lab is een initiatief van de Nuffic en wordt mede gevormd door de staat Minas Gerais, de provincie Noord-Brabant, de Federale Universiteit van Minas Gerais (UFMG), Hogeschool Zeeland, HAS Hogeschool, Avans Hogeschool, de BOM en een aantal Nederlandse bedrijven en hopelijk binnenkort ook Braziliaanse partijen! Het Living Lab wordt gevestigd in Belo Horizonte op het gebied van Biobased Economy (BBE). Binnen dit Living Lab willen we starten met drie inhoudelijke thema’s , te weten: biopolymeren, waterzuivering/watertechnologie en biogebaseerde logistiek. In de toekomst kunnen er meerdere thema’s volgen zoals bijvoorbeeld biobased bouwmaterialen, verwaarden van reststromen en algen.

Het doel van het Living Lab is dat studenten toegepast onderzoek doen, dat geleverd wordt door Braziliaanse of Nederlandse bedrijven die actief zijn in de BBE. Dit in samenwerking met de verschillende partijen in de triple-helix setting. De Braziliaanse universiteiten en Nederlandse hogescholen leveren het human capital (ondersteunen de studenten door lectoren/docent-onderzoekers) en het Living Lab creëert een netwerk tussen Braziliaanse- en Nederlandse partijen.

Ikzelf ben geïnteresseerd geraakt in de BBE omdat ik een verleden heb bij (internationale) cosmetica- en farmaceutisch bedrijven. Ik was altijd benieuwd wat de toekomstige grondstof zou kunnen zijn zowel cosmetische- als farmaceutische producten. Ook doordat mijn ouders een agrarische onderneming hebben ben ik geïnteresseerd geraakt in de BBE. Verder heb ik 8 maanden in Mexico gewoond, zodoende is de Latijns-Amerikaanse cultuur mij niet onbekend!

Op maandag 7 april is de grote reis begonnen. Ik ben ruim 9.500 kilometers zuid-westwaarts gegaan en hopelijk is de afstand tussen de Nederlandse BBE en de Braziliaanse BBE niet zo groot! Mijn doel van mijn missie naar Brazilië is om bruggen te slaan tussen de partners in het Living Lab project. Daarmee begin ik deze middag met een afspraak op het Nederlandse Consulaat-Generaal. Morgen (woensdag 9 april), wordt dit vervolgd met een afspraak met Boskalis en ga ik met mijn contactpersoon een grote favela in. Dit om een indruk te krijgen van nog een groot probleem hier in Brazilië: de afvalverwerking.  

Door de economische groei en door de immense populatiegroei in Brazilië ontstaan enorme uitdaging die het land de komende jaren tegemoet gaat. Bijvoorbeeld het te kort aan schoon drinkwater en het te kort aan voedsel. Ook voor het Living Lab zijn dit uitdagingen waar wij graag mee aan de slag gaan. Te denken valt aan het efficiënt inzetten van reststromen, het verbeteren van waterzuiveringsinstallaties en het minder vervuilen van het milieu om plastic te maken vanuit biopolymeren! 

Hopelijk kan ik met de partners de eerste stappen zetten naar een duurzame samenwerking op het gebied van biobased economy en kenniscirculatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten