dinsdag 15 april 2014

UFMG en PUC Minas

Op maandagochtend rond een uur of 9.30 had ik mijn eerste afspraak staan mijn contactpersoon van de UFMG. Ruim 3 maandenlang heb ik met deze persoon gemaild. Het was voor mij best spannend om hem te ontmoeten. Doordat je al een geruime tijd mail contact hebt heb je ook een bepaald beeld van een persoon. Mijn onderbuikgevoelens vertelde me dat deze persoon erg openstaat voor open innovatie en een internationale samenwerking tussen kennis- en overheidinstellingen en het bedrijfsleven. Mijn gevoel bleek te kloppen. 

Maar eerst wil ik jullie op de hoogte houden van mijn eerste Brazilaanse weekend. Op zaterdag 12 april ben ik samen met Paul Graus, student aan de VHL naar een expat bijeenkomst geweest. Hier verzamelde voornamelijk Brazilanen met een buitenlandse ervaring en Europese- en Amerikaanse personen zich om met elkaar te praten en te discusseren, maar vooral om belangstelling te tonen in hetgeen wat men in Belo Horizonte doet. Tijdens deze avond ben ik contact gekomen met verschillende personen. Ik heb studenten gesproken, ik heb start-up ondernemers gesproken en zelf een professor. De sfeer was erg informeel en er waren zelf Brazilianen die Nederlandse les volgenden omdat zij de ambitie hadden om te gaan studeren of werken in Nederland. Dat noem ik nog eens een stip op de horizon plaatsen!

Zoals eerder vernoemd, had ik op maandag 14 april mijn eerste afspraak met Nilo Nascimento, professor Hydraulische en Water Resources Engineering en voormalig directeur van International Office van de UFMG. Nilo heeft zijn PhD in Frankrijk gedaan, dus is zodoende betekend met de Europese manier van werken. Hij stond erg open voor het Living Lab Biobased Economy Brazil project omdat hij graag wilde samenwerken tussen de verschillende partners in een internationale omgeving. Ook wilde hij de studenten de kans geven om dicht bij huis internationale ervaring op te doen! Samen met een jongere collega professor ben ik gaan lunchen om de ontwikkelingen uitgebreid met hem te bespreken en dat beviel uitstekend. Het beviel zo goed dat we hopelijk aankomende week een conference call gaan plannen met de Nederlandse professoren om de onderzoekslijnen en projecten te bespreken.

Vandaag, dinsdag 15 april heb ik een bezoek gebracht aan PUC Minas. Deze universiteit heeft een officieel samenwerkingsverband met Avans Hogeschool en het voelde voor mij ook echt als "thuis" komen. Met ruim 55.000 studenten is de PUC Minas privé universiteiten een van de grootste van de staat Minas Gerais. Tijdens het bezoek heb ik een presentatie gegeven aan Adriana Libânio Bittencourt, coördinator van uitwisselingsprogramma's. BIj deze presentatie zaten ook twee Master studenten die beide studeerden aan zowel de UFMG als de PUC Minas! S'ochtends bij de UFMG en avondlessen bij de PUC Minas. Daar mogen wij studenten in Nederland nog eens een voorbeeld aan nemen. Wat een ambitieuze studenten zijn dat zeg! Na de presentatie zijn we gaan lunchen met het personeel van international office bij een Braziliaanse broodjeszaak. We zijn overeengekomen dat we ons best gaan doen om vrijdag 25 april een inhoudelijke conference call te gaan houden met Nederland. De tweede conference call in korte tijd! Dat voelt goed en hopelijk biedt het ons de kans om de volgende stap te zetten in het Living Lab project, namelijk het zenden van studenten!

Zoals ik eerder heb meegemaakt in Mexico, vieren Brazilianen ook semana santa. Van donderdag tot en met maandag is hier een werkelijke shut down! Hopelijk kan ik voor deze tijd nog eens langs de staat Minas Gerais gaan. Dit wordt wat lastiger omdat ik op de dag ervoor, woensdagochtend nog wat inhoudelijke afspraken heb staan bij de UFMG. Een docent van mijn opleiding Commerciële Economie heeft mij eens verteld dat marketing lijkt op strategisch oorlog voeren en ik denk dat hij gelijk heeft, namelijk het infiltreren van de het kantoor van de staat Minas Gerais en hopelijk kunnen we elkaars agenda's naast elkaar leggen en op korte termijn een afspraak inplannen. Wat dat betreft zijn de Latijns-Amerikaanse invloeden hier minder dan verwacht en zijn personen zeer flexibel. Ik houd u graag op de hoogte, want mocht ik nog iets voor elkaar willen krijgen bij de staat dan is morgen mijn D-Day!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten